هنگام نظافت منزل به چه نکاتی باید توجه کرد؟

 


همیشه نظافت و پاکیزگی منازل برای اهالی منزل علی الخصوص بانوان ایرانی بسیار اهمیت دارد و همواره در تلاش هستند که با فراهم آوردن محیطی تمیز و منظم، آرامش ذهنی افراد منزل تضمین شود. اما تمیزکاری منزل کاری زمان بر و سخت است و به دلیل مشغله کاری بسیاری از افراد وقت انجام دادن آن را ندارند، حالا چه شاغل باشید و چه خانه‌دار باید بدانید که مدیریت امور نظافتی منزل، خود از اصول خاصی پیروی می کند و اگر می‌خواهید منزل شما همیشه بدرخشد و نظافت منزل خود را با دقت و به شیوه‌ای اصولی انجام دهید. با یاد گرفتن و دانستن یک سری از ترفندهای نظافت منزل به شما کمک می کند که بهتر و سریع تر کارهای نظافت منزل را انجام دهید که در ادامه به بررسی این نکات می پردازیم.

برای نظافت منزل باید چه کارهایی کرد؟

·        قبل از هرچیز شما باید یک چک لیست از مکان ها و جاهایی که می خواهید تمیز کنید داشته باشید و به ترتیب آنها را انجام دهید تا چیزی از قلم نیفتد، این یکی از ترفندهای نظافت منزل می باشد. مثلا بنویسید مرتب کردن کمد، شستن سینک ظرفشویی؛ داشتن چک لیست به شما یک مسیر برای انجام امور تمیز کاری می دهد و شما کاری را فراموش نمی کنید.

·        بعد از آن بهتر است که برنامه ریزی کنید، در واقع شما تمام بخش های خانه را نمی توانید در یک روز تمیز کنید، به همین منظور برای خود مشخص کنید که در روزهای مختلف کدام بخش از خانه را می خواهید تمیز کنید. دقت داشته باشید که اگر حجم کار زیاد است و شما زمان کافی برای انجام این کار را نداریدئ می توانید از یک نظافتچی کمک بگیرید.

·        برای دسترسی به بهترین نظافتچی خانم یا آقا می توانید از طریق شرکت های خدمات آنلاین که بک بستر آنلاین بین متخصص و مشتری هستند کمک بگیرید؛ برای این کار به سایت این شرکت ها رفته و با ثبت سفارش، در کمترین زمان 5 متخصص به شما متصل شده و حدود قیمت را بیان می کنند و شما با بررسی پروفایل و مشخصات هر کدام و همچنین نظرات کاربران قبلی بهترین گزینه را انتخاب می کنید.

·        برای شروع کار در هر بخش بهتر است که اول تمام وسایلی که اضافی است را برداشته و بعد از تمیز کردن سر جای خود قرار دهید و بعد شروع به تمیز کردن سطوح مختلف کنید. همچنین می توانید با مشاهده ویدیو زیر با ترفندهای بیشتری آشنا شوید.

 https://www.aparat.com/v/f4up8


بررسی نکات جالب و ریز برای نظافت منزل:

·        هنگام جارو کردن می توانید یک جوراب سر جاروبرقی قرار دهید، این کار باعث می شود که چیزهای کوچک به داخل جارو کشیده نشود و شما راحت تر و سریع تر جارو بکشید.

·        با مخلوط 4 قاشق غذاخوری جوش شیرین و 1 لیتر آب گرم می توانید یک ماده تمیز کننده ارزان و غیر شیمیایی درست کنید و با آن سطوح، کف و هر جای دیگری را تمیز کرده و نظافت منزل را سریع انجام دهید

·        از بین بردن فرورفتگی فرش: تورفتگی های روی فرش یا موکت را بعد از جابجایی مبل ها با یخ از بین ببرید. یخ ها را روی تورفتگی های فرش قرار دهید و اجازه دهید یخ ها آب شود. فرش آب را جذب می کند و تورفتگی های آن از بین می رود.

·        استفاده از لوله دستمال کاغذی برای از بین بردن گرد و خاک : برای تمیز کردن قسمت های تنگ و باریک خانه می توانید از لوله دستمال توالت استفاده کنید چون می توانید آن را هر چقدر که لازم باشد مچاله کنید.

·        استفاده از روغن نارگیل برای پاک کردن لکه های روی کابینت به این صورت که روغن نارگیل و جوش شیرین را با هم مخلوط کرده و با اسفنج یا مسواک روی قسمت های کثیف کابینت بمالید.

·        برای از بین بردن لکه های سفت روی فرش به ترکیب آب گرم و آمونیاک و اتو احتیاج دارید. محلول را روی لکه بریزید یک عدد دستمال روی آن قرار دهید و روی دستمال اتو بکشید. بعد از چند مرتبه تکرار لکه کاملا از فرش جدا می شود.

·        برای از بین بردن بوی بد سطل اول اینکه سعی کنید اطراف سطل زباله را همیشه تمیز نگه دارید و مدام تی بکشید، بعد از آن از بوگیرهای خانگی برای از بین بردن بوی بد کمک بگیرید ، مثلا از چند برش لیمو ترش استفاده کنید یا از برگ های خشک معطر.

·        برای از بین بردن بوی بد حمام و دستشویی می توانید از این روش استفاده کنید که، ۱ الی ۲ لیوان آب را با ۲ لیوان جوش شیرین و مقداری روغن گیاهی مخلوط کنید. آن ها را داخل قالب بریزید و اجازه دهید ۱ الی ۲ روز خشک شود. هر کدام از آن ها برای یک ماه برای خوشبو نگه داشتن حمام و دستشویی کافی است.

·        پاک کردن قرنیزها، یکی از چیزهایی است که خیلی از افراد نادیده می گرند برای این کار کافی است که، با کمک یک اسکاچ  و یک سطل آب با مقدار کمی مایع ظرف شویی سطح قرنیزها را تمیز کرده و بعد با یک دستمال مرطوب تمام بخش های آن را پاک کرده تا اثری از صابون برجا نماند.

·        پاک کردن استیل مثل لکه های روی شیرآلات و دستگیره های کابینت و کمد که باید به آنها توجه کرد برای این کار می توانید از یک دستمال و مقداری الکل استفاده کرده و یا به کمک روغن زیتون و دستمال سطح استیل را تمیز کنید.

·        از بین بردن لکه های روغنی روی وسایل: برای تمیز کردن لکه های روغنی روی فرش یا سطوح دیگر، الکل و نمک را مخلوط کنید (نسبت چهار به یک)، و سپس مخلوط را روی لکه بمالید. در صورت لزوم بگذارید سطح خشک شود سپس جاروبرقی بکشید.

·        بعد از شستن ظرف ها، حتما سینک را با نمک و لیمو شست و شو دهید. ابتدا مقداری نمک روی سینک بپاشید سپس با لیموی نصف شده آن را بسابید. دقت کنید که حتما در آخر سیم و اسکاچ را نیز بشویید زیرا آلودگی های آن ها می توانند محل مناسبی برای رشد میکروب ها باشند.

·        تمیز کردن حمام و دستشویی: شیر آلات، آینه و شیشه ی در حمام را با یک اسفنج آغشته به سرکه تمیز کنید. سری دوش را باز کنید و به مدت چند ساعت درون ظرف سرکه قرار دهید. روی خود دوش و شیر آب را چند دقیقه سس کچاب بمالید سپس آن را بشویید. کف حمام را با لیمو بمالید و بعد از ربع ساعت صبر کردن آن را بشویید؛ همچنین پرده های حمام را جدا کنید و درون لباس شویی بیندازید.


Comments

Popular posts from this blog

دلیل روشن نشدن آبگرمکن دیواری

روش های رنگ آمیزی ساختمان به چه صورت است؟