دلیل روشن نشدن آبگرمکن دیواری

 

                                                                                                                 https://bit.ly/2W46WCM: source
دلیل روشن نشدن آبگرمکن دیواری

برای همه ما ممکن است پیش آمده باشد که آبگرمکن دیواری روشن نشود و متوجه علت آن هم نشویم؛ روشن نشدن آبگرمکن دیواری و ایستاده در روزهایی که هوا سردتر است، مشکلاتی را به همراه دارد؛ در آن لحظات، علت روشن نشدن آبگرمکن دیواری و ایستاده اهمیت پیدا می‌کند و در چنین مواقعی ما فقط می‌خواهیم که هرچه سریع‌تر مشکل را شناسایی و آن را برطرف کنیم.

اگر بهترین آبگرمکن دیواری را در ساختمان نصب داشته باشید، در صورت روشن نشدن صحیح و یا خاموش شدن‌های پی در پی نتایج مطلوبی از کاربرد این وسیله دریافت نخواهید کرد. اگر با چنین مشکلی برخورد کردید، پس از اطمینان از درست بودن  طریقه روشن کردن آبگرمکن دیواری، حالا باید موارد دیگر را مورد بررسی قرار دهید تا دلیل روشن نشدن آبگرمکن دیواری را پیدا کنید.

 علت روشن نشدن آبگرمکن دیواری چیست؟ چرا آبگرمکن دیواری روشن نمی‌شود؟ علت روشن نشدن مشعل آبگرمکن دیواری چه چیزی می‌تواند باشد؟  این‌ها رایج‌ترین سوالاتی است که مشتریان از تکنسین‌ها می‌پرسند و به همین دلیل قصد داریم در این مقاله از مجله خدمت از ما به طور جامع در مورد علت روشن نشدن آبگرمکن دیواری صحبت کنیم؛ پس همراه ما باشید تا اطلاعات زیادی در خصوص این مشکل و دلایل روشن نشدن مشعل آبگرمکن کسب کنید.

آیا می‌توانیم دلیل روشن نشدن آبگرمکن دیواری را خودمان پیدا کنیم؟

استحمام کردن و لذت بردن از آب گرم و پرفشار، می‌تواند تمام خستگی‌های روزمره را از بدن بزداید. اما ممکن است شما نیز با مشکل روشن نشدن آبگرمکن دیواری مواجه شوید، و به این فکر بیفتید که خودتان علت روشن نشدن آبگرمکن دیواری را بیابید و آن مشکل را برطرف کنید؛ فکر خوبی به نظر می‌رسد ولی اگر مشکل ساده باشد.

بعضی مواقع در صورت مشخص بودن عیب در  آبگرمکن، شاید رفع و تعمیر آبگرمکن دیواری نیاز به زمان یا حتی تخصص آنچنانی نداشته باشد، اما گاهی همین عیب یابی و تشخیص مشکل سیستم، خود می‌تواند موضوع حساس و گاه پیچیده ای باشد، در چنین مواقعی لازم است که از یک تعمیرکار کاربلد و ماهر که مراحل عیب‌یابی و تعمیر را به خوبی بلد است کمک بگیرید.

دانستن نحوه عملکرد آبگرمکن و همچنین آشنایی با مشکلات آن، در اعمال تعمیرات و بررسی دلایل عدم فعالیت و عملکرد صحیح این مبدل حرارتی تاثیر بسزایی دارد. پس در ادامه با هم به سراغ دلایل روشن نشدن آبگرمکن دیواری برویم تا متوجه بشویم کدام موارد از عیب یابی ها ساده هستند و بدون هیچ هزینه ای می‌توان رفع عیب کرد.

علت روشن نشدن آبگرمکن دیواری

 

برای دانستن مشکلات دیگر در آبگرمکن مثل، علت خاموش شدن آبگرمکن دیواری و یا علت انفجاری روشن شدن آبگرمکن دیواری می توانید به محتوای مربوطه بروید، دانستن این موارد در بررسی و رفع مشکل خاموش شدن و روشن نشدن آبگرمکن دیواری نقش بسزایی دارد. 

 

4 علت روشن نشدن آبگرمکن دیواری

بیشتر مواقع مشکلاتی مثل روشن نشدن آبگرمکن دیواری در مدل‌های مختلف در ردیف معایب آبگرمکن بدون شمعک و با شمعک در نظر گرفته می‌شود. اما این ایراد با کمی توجه و رعایت نکات اصولی در بررسی قطعات و یخش های مختلف آبگرمکن دیواری قابل پیشگیری و رفع است. به طور کلی چهار عامل وجود دارد که علت روشن نشدن آبگرمکن دیواری است.

جرقه نزدن آبگرمکن

کار نکردن جرقه زن سیستم آبگرمکن مهم‌ترین و رایج‌ترین علت روشن نشدن آبگرمکن دیواری است. در واقع عدم رعایت فاصله مناسب الکترود و مشعل اجازه روشن شدن به مشعل نمی‌دهد. برای مثال، فاصله استاندارد نوک الکترود از سطح مشعل در حدود ۹ میلیمتر است که در صورت افزایش، سیستم دچار مشکل خواهد شد.

 از دیگر دلایل اشکال در جرقه زن می توان به مشکل در وایر( سیم رابط) آن اشاره کرد؛ در چنین مواقعی یا وایر دچار قطعی است یا از از محل اتصال خود جدا شده است که اینها می تواند از دلایل روشن نشدن آبگرمکن باشد.

وجود رسوب در نوک الکترود

 کثیفی و وجود رسوب در نوک الکترود جرقه زن، در فرآیند جرقه زدن مشکل ایجاد می‌کند. رسوب زدایی الکترود را با دقت و بدون آسیب رساندن با آن انجام دهید. در این حالت تنها با تمیز کردن آن آبگرمکن روشن خواهد شد.  انجام رسوب زدایی آبگرمکن دیواری در جلوگیری از بروز این مشکل تاثیر زیادی دارد.  

خراب شدن شمعک آبگرمکن

خراب شدن شمعک آبگرمکن نیز از رایج ترین دلایل روشن نشدن آبگرمکن دیواری است. درواقع اگر با فشار دادن دکمه مخصوص روشن کردن، سیستم جرقه زد و گاز خارج شد، ولی با روشن شدن آبکرمکن، سریع آبگرمکن خاموش شد، مشخص می‌شود که شمعک ایراد دارد و باید تعویض شود.

البته ممکن است قطعات مکانیکی یا الکترومکانیکی جرقه زن نظیر فندک پیزوالکتریک، وایر یا الکترود نیز معیوب باشند که در چنین شرایطی نیز کافی است آن ها را تعویض کنید.

در یک مطلب مفصلاً علت روشن نشدن شمعک آبگرمکن را شرح داده‌ایم، برای عیب یابی مشکلات مربوط به شمعک آبگرمکن این مطلب را مطالعه کنید.

وجود ایراد در دیافراگم یا واشر

با فرسودگی دیافراگم و پارگی واشر چاره ای به جز تعویض این قطعات برای رفع علت روشن نشدن آبگرمکن دیواری، وجود ندارد. پس اگر متوجه فرسوده شدن دیافراگم آبگرمکن دیواری شدید، بهتر است هر چه زودتر آن را تعویض کنید تا مشکل روشن نشدن آبگرمکن‌تان رفع شود. 

در ادامه جدولی برای شرح کلی و چکیده از تمام دلایل روشن نشدن آبگرمکن دیواری آورده ایم. 

جدول علت روشن نشدن آبگرمکن دیواری

علت روشن نشدن آبگرمکن دیواریدلایل احتمالی آنها
خرابی جرقه زن آبگرمکن
  • مناسب نبودن فاصله بین الکترود و شمعک.
  • قطعی و اشکال در وایر (سیم رابط)
  • شل بودن وایر
خراب بودن شمعک آبگرمکن
  • ترموکوپل خراب است.
  • صافی شمعک کثیف است و نیاز به تمیز شدن دارد.
  • نازل شمعک دچار گرفتگی است و نیاز به تمیز شدن دارد.
مشکل از الکترود
  • کثیف بودن نوک الکترود باعث می شود که جرقه زن درست عمل نکن و آبگرمکن روشن نشود.
مشکل در دیافراگم آبگرمکن
  • فرسودگی و پارگی واشر دیافراگم که نیاز به تعویض دارد.

علت روشن نشدن مشعل آبگرمکن دیواری چیست؟

گاها پیش می‌آید که با اینکه شمعک آبگرمکن روشن است ولی وقتی که شیر آب گرم را باز می کنیم، متوجه می شویم که مشعل آبگرمکن روشن نمی شود و خب این باعث گرم نشدن آب می‌شود؛ به عبارتی پیدا کردن علت روشن نشدن مشعل آبگرمکن دیواری یکی از مواردی است که علت‌های روشن نشدن آبگرمکن دیواری را برطرف می‌کند.

در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم دادکه چرا شمعک روشن است ولی مشعل روشن نمی شود؟

  • یکی از دلایل روشن نشدن مشعل می تواند از خرابی جرقه زن و ترموکوپل باشد که در صورت بررسی و سالم بودن این موارد به سراغ بخش دیگر می رویم.
  • مورد دیگر از علت روشن نشدن مشعل آبگرمکن دیواری مربوط به رسوب گرفتگی می‌باشد؛ ممکن است صافی مشعل و یا نوک الکترود جرقه زن دچار گرفتگی باشد که می توان با دقت به تمیز کردن و رسوب زدایی این بخش‌ها پرداخت.
  • آخرین علتی که می تواند باعث روشن نشدن مشعل آبگرمکن شود و در قسمت بالا هم به آن اشاره کردیم، خرابی واشر دیافراگم آبگرمکن است، که به دلیل جنس پلاستیکی که دارد، ممکن است دچار پارگی و فرسودگی شود. 

 

تعویض واشر پلاستیکی آبگرمکن بسیار راحت است، کافی است که تمام ورودی‌های آب و همچنین اتصالات برق و گاز  به آبگرمکن را ببندید و بعد از باز کردن پیچ های صفحه آبگرمکن، به راحتی واشر نو و جدید را جایگزین واشر قدیمی دیافراگم آبگرمکن کنید. بعد از برطرف کردن مشکلات مشعل آبگرمکن می توانید از طریق محتوای تنظیم شعله آبگرمکن، به تنظیم آن بپردازید.

علت روشن نشدن آبگرمکن برقی

در کنار بررسی علت روشن نشدن آبگرمکن دیواری، سعی داریم دلایل عمده روشن نشدن آبگرمکن برقی را نیز بررسی کنیم. در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم:

  • عدم وجود برق در پریز: وسیله ای به نام اهم متر می‌تواند به شما در تست وجود این نقص کمک رساند، به این صورت که اگر شما عدد ۲۲۰ ولت را در کنار عقربه کج آن مشاهده کردید، می‌توانید از سالم بودن قطعه خود اطمینان حاصل کنید. در غیر اینصورت لازم است در اسرع وقت به تعمیر یا تعویض آن اقدام کنید.
  • خرابی سیم رابط آبگرمکن برقی:  اتصال ورودی کابل‌های رابط به هنگام جدا بودن آبگرمکن برقی از برق، می‌تواند به شما کمک کند تا از سالم بودن یا خرابی این قطعه مطلع شوید. در صورت باز بودن مسیر شما عدد صفر را بر روی اهم متر مشاهده می‌کنید. در غیر این صورت لازم است جهت عیب یابی این قطعه با متخصصین مجرب مشورت کنید.
  • مشکل در ارتباط سیم های رابط داخل جعبه اتصالات آبگرمکن برقی: اگر شما دوشاخه آبگرمکن را بتوانید از پریز جدا کنید و پس از آن جعبه اتصالات را باز کنید، می‌توانید در صورت مشاهده هرگونه سیم جدا شده از مدار، آن را به مکان لازم باز گردانید تا هیچگونه نقصی در کارکرد دستگاه مشاهده نشود.

 به یاد داشته باشید که تعمیر و عیب یابی علت روشن نشدن آبگرمكن دیواری و علت روشن نشدن مشعل آبگرمکن مخزنی گازی کاری تخصصی می‌باشد. دراین صورت به شما توصیه می‌کنیم که آن را به کار بلد آن بسپارید. برای این منظور بازار آنلاین "خدمت از ما" فرصتی را فراهم کرده است که شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان با مجرب‌ترین متخصصان این حوزه برقرار کنید و از آن‌ها کمک بخواهید.

Comments

Popular posts from this blog

روش های رنگ آمیزی ساختمان به چه صورت است؟