سیستم گرمایش از کف چیست و به چه صورت محیط را گرم می کند؟

 

گرمایش از کف

امروزه می بینیم که در اکثر ساختمانها از سیستم گرمایش از کف استفاده می کنند، حالا این سیستم گرمایش از کف چیست و چگونه عمل می کند؟ همه می دانیم که به طور معمول انرژی گرمایی به سمت بالا حرکت می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود در اغلب سیستم‌های گرمایشی بخش بزرگی از گرمای تولید شده در سیستم گرمایشی نزدیک سقف جمع شود و دمای پایین‌تری در کف ساختمان احساس شود؛ این در حالی است که حس آسودگی انسان کاملا بر عکس این شرایط را طلب می‌کند.

در هنگامی که گرمای بیشتری در قسمت‌های پایین بدن مثل پا احساس می‌شود و دمای نواحی نزدیک به سر کمتر است احساس بهتری را می‌توان تجربه کرد. به همین دلیل بهتر است منبع گرما را در جایی قرار داد که بیشترین نیاز  به آن وجود دارد یعنی کف ساختمان! اینجا است که سیستم گرمایش از کف مزیت‌های خود را نشان می‌دهد.

سیستم گرمایش از کف چگونه عمل می کند؟

در این نوع سیستم شبکه ای از لوله های آب گرم در کف ساختمان تعبیه می شود که با جریان آب گرم در این لوله ها گرما از طریق کف ساختمان به محیط اطراف به طور یکنواخت توزیع می شود. در واقع  منبع تولید گرما می‌تواند موتورخانه، پکیج یا کلکتورهای خورشیدی باشد . شما این سیستم گرمایش از کف را می توانید برای تمام کف ها ب هر نوع جنسی اجرا کنید.

سیستم گرمایش از کف بهتر است یا سیستم گرمایشی با رادیاتور؟

یکی از تفاوت اساسی گرمایش از کف با سیستم هایی که با رادیاتور کار می کند در میزان و نحوه توزیع گرماست که مسئله مهمی می باشد. در سیستم گرمایش از کف شما یک گرمای مطبوع را به صورت یکنواخت در تمام بخش های خانه احساس می کنید به خصوص کف منزل که همیشه در فصل سرما یخ می باشد و در واقع بیشترین گرما در بخش پایینی توزیع و هوا با دمای کمتری به سمت بخش های بالایی ساختمان می رود.

همچنین دمای و رطوبت محیط را در یک شرایط نسبی قرار میدهد و میزان مصرف انرژ ی کمتری دارد ولی هنگام استفاده از رادیاتور این توزیع گرما در بعضی نقاط و بخش ها حرارت بسیار بالا و زیاد و در بخش های دیگر دمای محیط کم است و توزیع مناسبی برای گرما در این روش وجود ندارد.

انواع روش های گرمایش از کف:

به صورت کلی سیستم سه روش برای سیستم گرمایش از کف وجود دارد که به شرح زیر است.

گرمایش با آب گرم:

 در این نوع سیستم، آب بوسیله منابع تولید گرما، گرم می شود و در لوله های پی وی سی و مسی توزیع می شود و گرما را به محیط اطراف می دهد. از مزایا این روش می شود به کاهش مصرف انرژی و هزینه های مصرفی اشاره کرد1

اما این روش هم مانند هر روش دیگری معایبی دارد از جمله، هزینه های اولیه زیاد برای تولید این سیستم و امکان نشتی و خرابی لوله ها.       

گرمایش با جریان الکتریسیته:

در این روش گرمای لازم از طریق برق ایجاد می شود اما برای کشورهایی که که هزینه برق بیشتر از گاز باشد به صرفه نیست. یک سیستم گرمایش از کف الکتریکی شامل عایق حرارتی کف، المنت‌های با مقاومت الکتریکی بالا و یک سیستم کنترل هوشمند و تنظیم دمای کف است.

از مزایای این نوع سیستم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        عدم نیاز به لوله کشی

·        سرعت در نصب آن

·        دیگر درگیر خرابی و نشتی لوله ها نمی شوید.

·        عدم نیاز به پکیج و منابع تولید گرما

آیا استفاده از سیستم گرمایش از کف به فرشها آسیب می‌زند؟

نکته‌ی قابل توجه این است که در این سیستم‌ها آب با دمای 50 تا 60 درجه جریان می‌یابد که پس از عبور از عایق تعبیه شده دمای سطح را به حدود 29 درجه  سانتی‌گراد می‌رساند، که کمتر از دمای بدن (37 درجه سانتی گراد) است، سوالی که مطرح می‌شود این است آیا تا به حال مشاهده شده است که به علت ماندن مدت طولانی شخصی بر روی قسمتی از فرش به طور مثال هنگام خواب، رنگ فرش تغییر کند؟! حال آن که این سیستم‌ها تنها در یک چهارم سال مورد استفاده قرار می‌گیرند، پاسخ به همین سوال ساده جواب این مسئله را خواهد داد.

لیست قیمت گرمایش از کف

فواید استفاده از سیستم گرمایش از کف چیست؟

·        ثابت بودن حرارت: در صورت قطعی برق این گرما تا مدت زیادی در کف ساختمان باقی می ماند و محیط را گرم می کند و این به دلیل جرم زیاد پوش کف ساختمان ها است.

·        آسایش و آرامش زیاد: به دلیل گرما مطبوع و دلپذیری که در محیط وجود دارد.

·        صرفه جویی در مصرف سوخت:

·        آزادی عمل در دکوراسیون داخل منزل

·        استفاده از منابع حرارتی مختلف

·        کنترل رطوب محیط

·        خشک نشدن هوا

معایب سیستم گرمایشی از کف چیست؟

همه سیستم ها در کنار مزایای زیادی که دارن چند عیب هم دارند و سیستم گرمایش از کف هم از این مورد بی نصیب نیست. از معایب این سیستم می توان به موارد زیر اشاره کرد.

·        بعد از نصب و اجرای سیستم گرمایش از کف امکان تغییرات در کف مشکل است

·        مدت زمانی که سیستم شروع به کار کند و گرما به محیط برسد طولانی تر از سایر روش هاست

·        برای نصب و اجرای این سیستم نیاز به کف سازی ساختمان است.

در این محتوا سعی شد تمامی نکات پیرامون گرمایش از کف و مزایا و معایب آن به طور کامل بررسی شود؛ امیدواریم از این محتوا استفاده کامل را برده باشید. شما می توانید برای دریافت لیست قیمت گرمایش از کف و همچنین بهترین متخصص برای اجرای این سیستم از متخصصین شرکت های آنلاین مثل "خدمت از ما" کمک بگیرید.

Comments

Popular posts from this blog

دلیل روشن نشدن آبگرمکن دیواری

روش های رنگ آمیزی ساختمان به چه صورت است؟