چرا باید به تعمیر و نگهداری موتورخانه اهمیت دهیم؟

 


موتورخانه یک سیستم گرمایشی است که در ساختمان های مسکونی و آپارتمان ها یکی از بخش های مهم ساختمان می باشد، زیرا که از طریق موتورخانه گرمایش و تولید آب گرم مصرفی انجام می شود. در واقع تمامی تجهیزات تاسیساتی به یک جا انتقال داده می شود که کنترل و تعمیر و نگهداری آنها راحت تر باشد. در ادامه خدمات مربوط به تعمیر و نگهداری موتورخانه و قیمت آن و بسیار نکات دیگر پیرامون موتورخانه مطالبی بیان می شود.

پکیج و موتور خانه هر کدام مزایا و معایبی دارند، هر دستگاه یا سیستمی مزایا و معایب و همچنین شرایط خاص خود را دارد لذا اینکه تصور کنیم موتورخانه کلا دارای نقاط ضعف و فاقد مزیت یا برعکس سرشار از نقاط مثبت است، تصور اشتباهی است.

انواع موتورخانه:

·        موتورخانه سنتی: در حال حاضر در بیشتر موتورخانه ها جهت تنظیم دمای آب مورد نیاز و مصرفی ساختمان در موتورخانه از ترموستات های معمولی استفاده می شود. در این موتورخانه ها درجه حرارت بر روی یک دمای ثابت تنظیم می گردد و بر اساس نقطه تنظیم شده نسبت به خاموش و روشن کردن مشعل ها اقدام می شود.

·        موتورخانه هوشمند: موتورخانه هوشمند دارای چند حسگر در محیط خارج ساختمان و داخل موتورخانه می باشد، و با اندازه گیری دمای محیط خارج ساختمان، دمای آب گرم مورد نیاز را (با خاموش یا روشن کردن مشعل ها) به نحوی تنظیم می کند که آب گرم مورد نیاز بر اساس شرایط موجود ساختمان تامین شود. در حقیقت با این روش، انرژی گرمایی متناسب با نیاز ساختمان تولید و از هدر رفت گرمای اضافی جلوگیری می گردد

چرا راندمان موتورخانه ها پایین است؟

  • یکی از دلایل آن این است که مشعل به طور دقیق تنظیم نیست و این باعث راندمان پایین مشعل می شود.
  • عدم عایق‌بندی صحیح منبع آب گرم داخل موتورخانه
  • استفاده از دیگ چدنی به عنوان مبدل حرارتی
  • نبود طراحی و اجرای مناسب کل سیستم موتورخانه بر اساس محاسبات فنی مهندسی
  • عدم انطباق و تناسب بین ظرفیت حرارتی موتورخانه با بار حرارتی کل ساختمان.
  • نبود استفاده از فناوری های نوین و پیشرفته مثل مبدل های صفحه ای برای تامین آب گرم فوری و به کار گیری مخازن بزرگ ذخیره آب گرم
  • وجود املاح در آب و ایجاد رسوب زیاد در بین پره های دیگ موتورخانه.
  • نامناسب بودن دودکش و تهویه هوای لازم برای احتراق
  • فاصله ی زیاد منبع آب گرم از مصرف کنندگان
  • نبود امکان تنظیم دماهای مناسب برای آب گرم مصرفی و گرمایش به صورت مجزا
  • عدم مدیریت مصر انرژ ی توسط خانواده ها.
  • نبود وجود سامانه ای دقیق و قابل اعتماد برای تعیین سهم مصرفی هر واحد مسکونی برای تقسیم شارژ
  • نبود قابلیت تنظیم درجه ای توان کارکرد مشعل متناسب با نیاز که البته در فناوری های جدید سیستم ماژول شعله وجود دارد که خود مزیت بسیار بزرگی برای کاهش مصرف گاز به حساب می آید.

در تعمیر و نگهداری موتورخانه باید به چه مواردی توجه کرد؟

در تعمیر و نگهداری متورخانه، لازم است یک چک لیست از مواردی که لازم است آماده شود به این صورت که تمام تجهزیات اصلی و مهم موتورخانه که شامل موارد زیر می باشد بررسی شود.

·        چک کردن چیلرها: چک کردن و نوشتن پارامترهایی از جمله دما، فشار، میزان مایعات و میزان جریان، آخرین تاریخ عمل purge  (تخلیه گازهای غیر قابل تقطیر) و هر گونه سرویس و یا تعمیر قطعات.

·        چک کردن هفتگی دیزلها که همان برق اضطراری می باشد و اطمینان از سالم بودنشان.

·        چک کردن پمپ های موتورخانه که وظیفه انتقال آب در موتورخانه و ساختمان را بر عهده دارند که نمیتوان مدت زیادی را برای خراب بودن و تعمیر آن منتظر ماند. چک لیست آن میتواند شامل آخرین آچارکشی کشی، چک کردن پروانه، شفت، آمپر و اخرین تاریخ تعویض قطعات و یا سرویس پمپ باشد.

·        میزان سختی آب: از آنجایی که یکی از عواملی که باعث خرابی قطعات و تجهیزات می شود، رسوب املاح آب در آنهاست، به همبن دلیل باید مدام میزان سختی اب را اندازه گیری کنید. از طرفی دیگر اگر دستگاه رسوب گرفته باید ادام های لازم را انجام داد.

تعمیرکار موتورخانه باید چه کارهایی انجام دهد؟

علاوه بر این موارد بالا که مربوط به چک کردن قطعات و تجهیزات اصلی موتورخانه بود، موارد زیر هم باید در هنگام تعمیر و نگهداری موتورخانه بررسی و چک شود.

·        عایق کاری لوله ها و منابع

·        چک کردن مشعل و همچنین بررسی عملکرد ان

·        فشار آب ژنراتور را بررسی کنید.

·        سرویس و تعویض فلکه

·        بررسی دیگ های موتورخانه و تعمیر و سرویس آنها در صورت نیاز.

·        بررسی و پدا کردن علت صدای موتورخانه و برطرف کردن آن

·        بررسی و تعمیر پمپ شوفاژ در صورت نیاز

هزینه های مربوط به تعمیر موتورخانه چگونه تایین می شود؟

قیمت تعمیر موتورخانه به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی توان قیمت دقیق و مشخصی برای آن گفت. این موارد شامل، حجم ساختمان، تعداد قطعاتی که نیاز به تعمیر دارد، تعداد طبقات ساختمان، بزرگی و مساحت موتورخانه، تعداد قطعاتی که نیاز به تعویض دارند.

برای دانستن حدود قیمت تعمیر موتورخانه، کافی است که درخواست خود را در سایت شرکت های خدمات آنلاین مثل " خدمت از ما" ثبت کرده و از با ثبت سفرش از چندین متخصص حدود قیمت را دریافت کنید.

Comments

Popular posts from this blog

دلیل روشن نشدن آبگرمکن دیواری

روش های رنگ آمیزی ساختمان به چه صورت است؟