برای سال نو، چجوری کاشی هارو تغییر بدم؟

 



با نزدیک شدن به سال نو، شاهد آن هستیم که افراد زیادی خواهان تغییر دکوراسیون منزل خود هستند، یکس از کارهایی که می‌تواند در زیبایی فضای شما موثر باشد، تغییرات مربوط به کاشی و کف خانه است. به همین دلیل در این محتوا تصمیم گرفتیم که توضیحات کاملی پیرامون کاشی کاری و عملیاتی که مورد نیاز است بدهیم.

عملیات ضروری قبل از کاشی کاری

معمولا قبل از کاشی کاری نباید هیچ پوششی از جمله  گچ، کاهگل یا گچ و خاک وجود داشته باشد و تنها پوشش مجاز ماسه و سیمان است.
یکی دیگر از موارد مهم پیش از انجام کار بررسی زیرسازی از نظر شاقولی یا گونیا بودن کج ها و نبش ها به منظور برطرف کردن نواقص است.
اقدام ضروری دیگر پیش از شروع کار این است که کاشی را در آب فرو ببرید و خارج کنید تا زنجاب نشود.

هزینه کاشی کاری در تهران

هزینه کاشی کاری بستگی به متراژ و کیفیت و نوع کاشی دارد، البته به دستمزد کاشی کار هم ربط دارد. قیمت نصب کاشی و سرامیک تهران به نسبت بقیه شهرها مناسب تر است چون رقابت در تهران بیشتر است و تعدا کاشی کارهای باتجربه بیشتر است.

مراحل کاشی کاری

  • تهیه نقشه‌ی مربوطه و بررسی آن
  • تهیه مصالح و ابزار کاشی کاری
  • کاشی کاری رج اول
  • کاشی کاری سایر رج ها و پیش بردن کار
  • بندکشی: پر کردن درز و شکاف بین کاشی ها به وسیله‌ی دوغاب (مخلوطی از سیمان سفید و پودر سنگ). طبق اصول کاشی کاری برای هر متر مربع حدود ۰/۷۵ لیتر دوغاب استفاده می شود.

انواع روش های کاشی کاری

کاشی کاری دوغابی

با توجه به اینکه رج اول، مبنای کل کاشی کاری دیوار است. دقت در اجرای این از اهمیت بالایی برخوردار است نکته ی مهم که باید در اجرای رج اول کاشی کاری رعایت گردد، ایجاد خط تراز با استفاده از شیلنگ تراز است. پس از ایجاد خط تراز محل شروع رج اول را مشخص نموده و با فاصله ی مناسب از این خط زیر کار را با ماسه نرم ریخته و می‌کوبند . با استفاده از شمشه و تراز آن را تسطیح می کنند.

سپس با رعایت فاصله به میزان ۳ سانتی متر از دیوار به شرح زیر عمل می شود.

۱-با آب و خاک رس سرند شده، خمیر گل رس تهیه می شود.در این روش کاشی کاری از خمیر گل رس برای ثابت نگه داشتن کاشی در جای خود استفاده می شود.

۲-پس از نصب کاشی های رج اول و کنترل شاقولی، هم راستایی و رعایت ۲ تا ۳ میلی متر بند قائم بین آنها، به اندازه ی یک سوم ارتفاع کاشی دوغاب ریزی می شود.

۳-پس از خودگیری دوغاب مرحله اول، مراحل بعدی دوغاب ریزی انجام می‌شود تا پشت کاشی کاملاً از دوغاب پر شود.

۴-در انتها این مرحله هم راستایی کاشی ها، شاقولی بودن آن‌ها و گونیا بودن نبش ها و کنج ها کنترل می گردد.

۵- پس از اجرای رج اول و کنترل آن، خمیر گل رس از لبه های کاشی برداشته شده و کاشی های رج دوم نصب می گردد.

کاشی کاری ملاتی

در این روش کاشی کاری ملات خمیری ماسه و سیمان را در پشت کاشی بکار می برند. از این روش بیشتر برای رج های آخر و نیز زیر سقف ها که امکان دوغاب ریزی وجود ندارد استفاده می شود. برای کاشی کاری زیر سقف ها با این روش، ابتدا باید سطح زیر کار با اندود ماسه و سیمان هموار نموده و پس از خشک شدن اندود به نصب کاشی اقدام گردد.

کاشی کاری چسبی

روش کاشی کاری چسبی بیشتر در سطوحی که قبلاً کاشی کاری شده و نیاز به مرمت و بازسازی دارند استفاده می شود. در این روش  سطح زیر کار با تیشه زبر نموده و آن را شستشو داده از گردو غبار و چربی های موجود پاک شود. سپس سطح را چسب مخصوص کاشی به وسیله ی ماله ی مضرس اندود نموده و کاشی را به سطح می چسبانند. در کارهای دست اول ابتدا باید سطح زیرکار با ملات ماسه و سیمان بصورت کاملاً هموار اندود نمود و سپس به چسباندن کاشی ها اقدام کرد.

مراحل انجام کاشی کاری کف

1. مرحله زیرسازی

  • اطمینان از مقاوم بودن بستر کار

قبل از اقدام به نصب کاشی باید نسبت به مقاوم بودن بستر کار مطمئن شوید، چرا که اگر بستر مورد نظر از مقاومت و استقامت بالایی برخوردار نباشد، در طولانی مدت باعث ایجاد صدا در زیر پا می شود و هم چنین می تواند باعث ایجاد شکستگی در کاشی ها شود.

اگر این کار به درستی انجام نشود، کاشی بر اثر فشار آسیب می بیند. ایجاد بستر مناسب تا اندازه ای به نوع کاشی کاری و محلی که قصد استفاده از کاشی در آن قسمت را دارید نیز بستگی دارد.

  • استفاده از سیمان در زیرسازی

قبل از اقدام به نصب کاشی و به عنوان زیرسازی لازم است که از سیمان و یا متریال مشابه استفاده نمایید. توجه داشته باشید که برای انجام این کار از تخته سه لا استفاده نکنید. استفاده از لایه سیمانی از نفوذ آب جلوگیری کرده و به عبارتی خاصیت ضد آب دارد. هم چنین استفاده از سیمان باعث می شود احتمال ایجاد انحراف در فضای زیرسازی به حداقل برسد.

2. نصب کاشی

  • ملات ریزی

بعد از انجام اقدامات اولیه، نوبت به نصب کاشی می رسد. برای انجام این کار در ابتدا ملات را کم کم بر روی سطح مورد نظر می ریزیم. به یاد داشته باشید که این کار را از قسمتی که قصد شروع کار دارید، انجام دهید. برای مثال بهتر است هر بار در فضایی 2*3 نسبت به انجام این کار اقدام نمایید. ملات را در میان خط هایی که با گچ کشیده بودید، پخش کنید.

  • قرار دادن کاشی یا سرامیک بر روی ملات

در مرحله بعد کاشی ها را بر روی ملات پهن شده روی سطح قرار دهید. انجام این کار را از گوشه شروع کنید. بهتر است در زمان نصب کاشی، فاصله 2سانتیمتری از لبه کاشی و دیوار ایجاد کنید. این فاصله بعد از اتمام کار به وسیله دوغاب پر می شود.

نصب کاشی و سرامیک بر روی دیوار

  • اندازه گیری طول و عرض دیوار

آنچه در ابتدا باید انجام دهید، اندازه گیری طول و عرض دیوار می باشد. این کار برای مشخص کردن تعداد کاشی مورد نیاز، لازم می باشد. در زمان خرید کاشی بهتر است یک جعبه کاشی اضافه نیز خریداری نمایید. در این صورت اگر در حین انجام کار کاشی دچار آسیب دیدگی شد، می توانید از کاشی های اضافه استفاده نمایید.

  • نصب کاشی یا سرامیک بر روی دیوار

در این مرحله نوبت به نصب کاشی یا سرامیک بر روی دیوار فرا می رسد. برای انجام این کار از گوشه دیوار شروع به استفاده از ملات بر روی دیوار بر اساس اندازه کاشی ها کنید.

  • برای انجام این کار می توانید از ماله استفاده نمایید. بهتر است اندازه ملات بر روی دیوار به اندازه نصب دو یا سه کاشی باشد. توجه داشته باشید که از یک لایه نارک ملات بر روی دیوار استفاده نمایید
  • . قرار دادن کاشی ها بر روی ملات

بعد از مراحل بالا، اولین کاشی را با دقت از لبه دیوار بر روی قسمت مورد نظر بگذارید. بعد از قرار دادن اولین کاشی با توجه به الگوی مورد نظر سایر کاشی ها را بر روی دیوار قرار دهید. توجه داشته باشید که برای انجام این کار از قسمت های کوچک شروع کنید. موقع انجام این کار از فاصله دهنده در بین کاشی ها استفاده کنید.

Comments

Popular posts from this blog

دلیل روشن نشدن آبگرمکن دیواری

روش های رنگ آمیزی ساختمان به چه صورت است؟